مقدمه:
انسان موجودی است دارای روح و روان، و روح او نیز همچون تن و جسم خسته می شود، همانگونه که جسم با استراحت و خواب، انرژی مصرف شده را تامین می کند، روح و روان نیز با تفریح و سرگرمی سالم، شارژ شده دوباره نیرو می گیرد.
تجربه و گذشت زمان نیز نشان داده است که اگر انسان به کارهای یکنواخت بدون وقفه ادامه دهد، و از سرگرمی و تفریح محروم باشد، بازده و راندمان کار بر اثر کمبود نشاط، تدریجا افت کرده،پایین می آید. اما برعکس، پس از ساعتی تفریح و سرگرمی آنچنان نشاط کار وتلاش در او ایجاد می شود که کمیت و کیفیت کار هر دو فزونی پدا می کند، به این جهت باید گفت ساعاتی که صرف تفریح و سرگرمی سالم می شود نه تنها هدر نمی رود بلکه با رفع خستگی از روح و روان عامل تقویت و پیشرفت ساعت کاری و مطالعاتی انسان می شود.
نوع نگاه و طرز تلقی امروزی ما انسان ها از شادی به گونه ای است که آن را نوعی تخدیر کننده برای رهایی و فراموش کردن فشارها و استرس روزانه می دانیم، ولی از نظر اسلام این چنین نیست و شادی قلب تپنده زندگی می باشد.
امام رضا(ع) می فرماید: « اوقات روز شما ۴بخش می باشد؛ بخشی برای تامین معاش، بخشی برای عبادت، بخشی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیب هایتان واقف می سازند، بخشی را هم به تفریحات و لذایذ خود اختصاص دهید و از مسرت و شادی ساعات تفریح نیرو بگیرید و از این نیرو برای انجام وظائف استفاده کنید».
ضرورت:
دوره جوانی و نوجوانی دوره‌ای توأم با هیجان، نشاط و تحرک است. این دوره به گونه‌ای است که اگر به نیازها طبیعی آن پرداخته نشود فرد را دچار اختلالات شخصیتی درآینده خواهد کرد که هم برای خود و هم برای جامعه مشکل ساز خواهد شد. فرایند تربیتی صحیحی که بایستی در این دوره به کار گرفته شود فرایندی است که بتواند همه جوانب این فرد را در نظر گرفته و برای آنها برنامه ریزی کند. استعدادهای مخاطب را شناسایی کرده و آن‌ها را رشد دهد. متأسفانه اکثرفعالیت‌های فرهنگی‌ای که به طور مرسوم در فضای جامعه در حال تحقق می‌باشد تک بعدی بوده و از مدل خاص و مشابهی پیروی می‌کنند و تنها قالبی که برای انتقال مفاهیم به کارگرفته می‌شود عمدتا به صورت آموزشی و یک طرفه می‌باشد و خلاقیت خاصی در ارائه آنها دیده نمی‌شود.
آنچه امروز در جامعه ما در حال وقوع است ضعف در دو بعد می‌باشد.هم فضای خاص برای ارضای تحرکات جوانی که از الزامات یک شادی و نشاط سالم را داشته باشند کمتر دیده می‌شود و هم اینکه اقبال این نسل به یار مهربانشان یعنی کتاب و همچنین دوره‌های معرفتی عمیق کم شده است و مبادی دریافت اطلاعاتشان محدود به فضای مجازی شده که عملا دستاورد خاصی برای آن‌ها ندارد.
از جمله رسالت‌های مهمی که امروز برای متولیان فرهنگی و آموزشی در جامعه متصور است اینکه بتوانیم مفاهیم آموزشی و تربیتی را در قالب‌هایی ارائه کرده تا علاوه بر اینکه مخاطب را در حوزه باورها و ارزشها نیرومند بسازیم به نیازهای طبیعی دوره جوانی پاسخ داده ودر نهایت بتوانیم حوزه رفتاری و سبک زندگی وی را بازسازی نماییم
چراکه فرد سرگرمی‌هایی را که در کنار دوستان خود دارد را ایجاد کرده و با شرکت در آینمهای ورزشی تجربه‌ ای جدید در برخی ورزشهایی که به راحتی در دسترس نیستند را بدست خواهد آورد.
نظام تعلیم و تربیت اسلامی که در غالب آموزش و پرورش امروزی مطرح می شود، دست اندرکاران تعلیم را در چهارچوب کلاس درس و یا احیانا با استفاده از امور کمک آموزشی که اکثرا در داخل مدرسه وجود دارد به ذهن دانش آموزان القا می نماید.
در این طرح با استفاده از کلاسهای غیر رسمی ، روح تازه ای به او بخشیده می شود و او را وادار به تکاپو در جهت کسب تجربه و تثبیت شخصیت خود می کند و نوجوانان و جوانان در فضای صمیمی حس همکاری، تعاون، اعتماد به نفس، تلاش و کوشش، را فرا می گیرند.


اهداف
تحقق بخشیدن به کلام رهبرانقلاب مبنی بر غنی سازی اوقات فراغت در فضای آموزشی.
جهت دهی مثبت به اوقات فراغت جوانان و بهره بردار مناسب از نشاط و هیجان دوره جوانی.
فراهم سازی شرایط تفریحی سالم، خاص و مناسب.
ارتقای سطح فرهنگی تربیتی مخاطبین در بستر برنامه های پر نشاط و جذاب.
ایجاد بستری مناسب جهت کسب مهارت های گوناگون ورزشی و علمی و… .
با توجه به اهداف ذکر شده برنامه ریزی برای این امر دارای مزایای زیر خواهد بود:
جلوگیری از فعالیتهای تکراری و صرفه جویی در انرژی و امکانات.
پرداختن به تفریحات سالم برای تخلیه ی فشارها و هیجان های روحی و درونی.
تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان.
فعال سازی قوه خلاقیت دانش آموزان.
صرفه جویی در هزینه ها. 
روند اجرای برنامه ها

برنامه اجرایی برای دانش آموزان مدارس بدین صورت خواهد بود که پس از حضور تیم اجرایی در مداس، ۴ گروه ۲۰ نفره از دانش آموزان تشکیل و توسط مربیان دوره توجیه و تذکرات لازم به آنها داده می شود.
با توجه به مربی محور بودن این دوره، هر گروه دارای یک مربی بوده و هر آیتم بصورت تئوری توضیح داده می شود و در ادامه به اجرای آیتم های ورزشی و فرهنگی و مهارتی می پردازند.
زمان پیشنهادی اجرا در مدارس :
برگزاری در ساعات ورزش
برگزاری در روزهای پنج شنبه و جمعه
برگزاری پس از اتمام کلاس های روزانه

سازو کار اجرا
تشکیل تیم اجرایی شامل اساتید و مربیان دارای مجوز لازم
خرید وسایل و تجهیزات اجرای طرح
اطلاع رسانی و تبلیغات اولیه در خصوص معرفی طرح
طراحی و معرفی صفحه در شبکه های اجتماعی، خبرگزاری ها و ….
عقد تفاهم با مدارس و دانشگاه ها در خصوص انتخاب نوع آیتم و شیوه اجرا
نظارت بر روند اجرای کار
ایجاد بستر ارتباط مستمر با مخاطبین
مستند سازی برگزاری دوره ها و تهیه گزارش

جهت رزرو و اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۸۸۸۵۴۳۲۲ تماس حاصل فرمایید.

مجمع ملی فعالان اردوهای فرهنگی رحیل

تماس با ما

تهران-خیابان میرزای شیرازی-خیابان ناهید-پلاک 10-واحد چهار

info@rahil.ir

021-88854322

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید !

     
مسیر امید سناسنتر فصل رویش هفت سنگ