بررسی کتاب اردو، ارتقای مهارت‌های اجتماعی

    از مقدمه کتاب

اردوهای دانش‌اموزی یکی از زیباترین خاطره‌هایی است که از دوران کودکی و نوجوانی در ذهن ما حک شده است.

    نقش اردو

امروزه نقش اردو در رشد و شخصیت دانش‌اموزان، اجتماعی شدن و نقش‌پذیری آن‌ها غیرقابل‌انکار به‌شمار می‌شود و از همین‌رو است که اغلب کارشناسان آموزشی بر لزوم برگزاری اردوهای علمی، معنوی و تفریحی برای دانش‌اموزان اتفاق‌نظر دارند.

    اهمیت اردو

اردو یک فعالیت مقطعی و فوق‌برنامه نیست بلکه یک فرایند آموزشی، پرورشی است که متناظر با اهداف و برنامه‌های مرتبط با سطح و مقطح تحصیلی دانش‌اموزان و از اصلی‌ترین متغیرهای اثرگذار در حوزه‌ی جامعه‌پذیری دانش‌اموزان است.

    جایگاه اردو

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اردوهای دانش‌اموزی در میان دانش‌اموزان هر مدرسه، جایگاه مهمی برای یادگیری و تمرین فعالیت‌های گروهی و آماده شدن برای مشارکت در جامعه‌ی گسترده‌ی امروز به‌شمار می‌رود.

    آثار اردو

یکی از مهم‌ترین آثار این اردوها، دور کردن دانش‌اموزان از فضای رسمی و خشک کلاس است که می‌تواند با فراهم ساختن یک محیط باز و شاداب و تغییر مکان، ظرفیت مناسبی را برای بهره‌برداری آموزشی فراهم آورد.

    بعد اجتماعی اردو

در چنین تجمع‌هایی، برخی از افراد که خود دارای شخصیت اجتماعی هستند داوطلبانی جمع را همراهی می‌کنند و در مقابل، برخی دانش‌اموزان از جمع جدا می‌شوند که در این صورت، مربی وظیفه دارد این قبیل دانش‌اموزان را با تدبیری به جمع وارد کند تا آن‌ها هم بتوانند نقش‌های اجتماعی بپذیرند.
اردوها نیز فرصت مناسبی است تا دانش‌اموزان فراتر از مناسباتی که در کلاس درس و مدرسه با یکدیگر دارند تجربه‌های تازه‌تری به‌دست آورند و در اصلاح شخصیت‌شان پخته شوند.

    از نظر تا عمل

در اردوها دانش‌اموزان می‌توانند آن‌چه را در کتاب‌ها به‌صورت تئوری می‌خوانند در میدان عمل بیازمایند؛ ضمن آن‌که باید به این نکته نیز اشاره داشت که این مسأله محدود به دروس عملی مانند: زیست‌شناسی و زمین‌شناسی نمی‌شود بلکه دروس معرفتی را نیز می‌توان در مواجهه با افراد جامعه بهتر درونی کرد.
دستیابی به اهداف مورد نظر و بهره‌برداری لازم از این اردوها نیازمند شرایطی است که حتماً باید آن‌ها را مدنظر داشت.

    برنامه اردو

وقتی قرار است اردویی برای دانش‌اموزان برگزار شود باید اهداف این برنامه مشخص باشد. به این مفهوم که برای چه مقطع سنی و به چه منظوری این اردو برگزار می‌شود و قرار است دانش‌اموزان در چه زمینه‌هایی آموزش ببینند.
اردو یکی از قالب‌های تربیتی است که فرد با آزادی و اختیار بیش‌تری از کلاس درس در شرایط خاص و با توجه به اهداف از قبل تعیین شده، تحت آموزش غیرمستقیم و عملی قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیت و تأثیرگذاری شگرف این قالب تربیتی، مربیان باید در هدف‌گذاری، نحوه‌ی برنامه‌ریزی و چگونگی برنامه‌های مورد نظر دقت لازم را داشته باشند تا بتوانند از این فرصت طلایی به بهترین نحو استفاده کنند.

    کتاب های اردویی

در زمینه‌ی برگزاری اردو و اردوداری، کتاب‌های زیادی به بازار عرضه شده که حاصل تلاش‌های مؤلفان محترم آن‌ها است و هر کدام از زاویه‌های مختلف به آن پرداخته‌اند.

    در باره این کتاب

در این کتاب، با توجه به پشتوانه‌ی مؤلفان از تجربیات اردویی، از منظر متفاوت به اردو نگاه کرده‌اید و با عنایت ویژه به آثار و فواید تربیتی متعدد اردو، سعی در این داشته‌اند تا زاویه‌ی جدیدی به سرپرستان، مربیان و معلمان دهند . اهداف و راهکارهای مطلوب را به آنان بشناسانند تا در اجرای هرچه بهتر و مفیدتر اردوهای تربیتی توفیقی حاصل شود.

لذا یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین وسیله‌های تربیت روانی، اخلاقی، جسمی دانش‌اموزان، یادگیری مهارت‌هایی است که در زندگی فردی و اجتماعی افراد بسیار ضروری و حایز اهمیت هستند و با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌اموزان با محتوای مناسب و به جهت پرورش و رشد تعالی فرزندان میهن اسلامی بسیار ضروری و بااهمیت است.
ایجاد روحیه‌ی نظم‌پذیری، انضباط اجتماعی، وجدان کاری، مسؤولیت‌پذیری و هم‌چنین ایجاد زمینه‌های مناسب جهت پرورش و رشد و شکوفایی استعدادها و قوه‌ی خلاقیت و ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌اموزان از اهداف این کتاب است.

پدیدآورنده:
قاسم البوغبیش
فریده حسونی
تاریخ نشر:
۱۳۹۵/۹/۱۳
برای مشاهده مقدمه و فهرست این کتاب روی دانلود کلیک نمایید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *